Chcem investovať
Giganti, ktorí neustále rastú. Do týchto firiem sa oplatí investovať
10. 11. 2021 Čas čítania: 4 min
Blog
Blog

Pandémia uviedla mnohé firmy do krachu. Napriek tomu sa však niektorým spoločnostiam podarilo nielen udržať sa nad hladinou uprostred chaosu, ale aj prosperovať. Výskumná skupina Kantar BrandZ každý rok hodnotí spoločnosti podľa tržieb, reputácie či schopnosti vytvárať určitú hodnotu.

Zaujímavosťou je, že celková hodnota 100 najúspešnejších značiek sveta vzrástla za rok 2020 o 42 % a dosiahla 7 biliónov USD. Na vrchole zoznamu je Amazon s celkovou hodnotou 683 mld. USD.

PoradieZnačkaHodnota značky (mld. USD)KategóriaMedziročná zmena hodnoty značky v %
1Amazon683,85Spotrebný tovar a maloobchod64 %
2Apple612Technológie74 %
3Google458Médiá a zábava42 %
4Microsoft410,27Poskytovatelia obchodných riešení a technológie26 %
5Tencent240,93Médiá a zábava60 %
6Facebook226,74Médiá a zábava54 %
7Alibaba196,91Spotrebný tovar a maloobchod29 %
8Visa191,29Finančné služby2 %
9McDonald's154,92Potraviny a nápoje20 %
10Mastercard112,88Finančné služby4 %

Zdroj: Visual Capitalist

Pre Amazon ide už o tretie prvenstvo v zozname. Od predošlého hodnotenia zaznamenala značka nárast hodnoty o 64 %. Na druhom mieste skončila spoločnosť Apple s hodnotou 612 mld. USD. Firma však voči dopadom Covid-19 nebola celkom imúnna, keďže na začiatku pandémie jej akcie klesli z rekordných maxím o takmer 19 %. Spoločnosť sa však zotavila a vykázala opäť rekordné tržby, ktoré v 4. štvrťroku 2020 dosiahli 64,7 mld. USD.

Keďže pandémia pozitívne ovplyvnila najmä online nákupy a zábavu, je logické, že v zozname najhodnotnejších značiek sveta dominujú práve veľké technologické spoločnosti. Ich vplyv však rastie aj bez ohľadu na vývoj v posledných mesiacoch. Technologickí giganti majú medzi najúspešnejšími  firmami prioritné postavenie už niekoľko rokov.

Vlani sa výnimočne darilo aj sociálnym sieťam. Facebook si polepšil o dve priečky a s hodnotou 227 mld. USD obsadil šieste miesto. V jeho závese sa držali Instagram a TikTok. Obe platformy v porovnaní s predchádzajúcim hodnotením zaznamenali mimoriadny nárast a umiestnili sa v TOP 10. najrýchlejšie rastúcich značiek sveta.

Dôvody úspechu

Výskumná spoločnosť Kantar BrandZ hodnotí spoločnosti už viac ako 10 rokov a za toto obdobie zadefinovala kľúčové faktory, ktoré dostávajú značky na výslnie.

  1. The Big Get Bigger

V prípade, že majú spoločnosti už na začiatku vysoký kapitál, je pravdepodobné, že sa na trhu medzi konkurenciou uchytia lepšie. Inými slovami, silná značka zrejme zaznamená väčší rast skôr ako slabšia značka. To vysvetľuje, prečo si napr. Amazon a Apple udržujú svoje miesto na vrchole už niekoľko rokov.

  1. Správny marketing

Dobre nastavená marketingová stratégia môže mať citeľný dopad na hodnotu značky, a to aj v prípade, ak ide o menšiu spoločnosť. Úspešné bývajú najmä kampane s emocionálnymi asociáciami. Príkladom takéhoto „umenia“ je napr. Nike alebo Coca-Cola. Prvá menovaná značka napr. v máji minulého roka zverejnila video vyzývajúce spotrebiteľov, aby sa postavili za rovnosť. Táto kampaň, ako aj mnohé iné, bola úspešná a priniesla pre Nike želaný efekt.

  1. Neustále napredovanie

Nie je to len o vytvorení efektívnej marketingovej stratégie, ale aj o jej dodržiavaní a neustálom napredovaní. To sa môže prejaviť aj správnymi investíciami. Inovácie sú napríklad základnou hodnotou značky Tesla. V roku 2020 spoločnosť investovala do výskumu a vývoja 1,5 mld. USD. Aj vďaka tomu sa dnes teší z prvého miesta v rebríčku najrýchlejšie rastúcich značiek.

Zdroj: Visual Capitalist

Ako profitovať z rastu najlepších?

Ako jednou z vhodných alternatív sa javí kúpa ETF fondu iShares Dow Jones Global Titans 50 UCITS ETF (EUR), ktorá poskytne investorom pozíciu v 50 najväčších spoločnostiach sveta. Prirodzene najväčší podiel tvoria giganty ako Amazon, Apple, Microsoft, Facebook, Google, Visa či McDonald’s. Vo fonde má 80-percentné zastúpenie USA, takmer 5 % Švajčiarsko, 3 % Holandsko a po 2 % firmy z Taiwanu, Írska či Južnej Kórey. Chýbajú ale čínski giganti ako Tencent či Alibaba, ktoré sa však dajú doplniť individuálne. Fond v posledných 10 rokoch zhodnocoval tempom 13 % p.a.