Chcem investovať
Značky, ktoré dominujú svetu. Investori bohatnú na ich raste
05. 03. 2021 Čas čítania: 3 min
Blog
Blog

Hoci sme denne obklopení množstvom spotrebných vecí od rôznych výrobcov, pravdou je, že svetu dominuje len hŕstka vyvolených. Napr. v módnom priemysle vytvára 20 kľúčových spoločností až 97 % globálneho zisku. Viac ako 20 % hodnoty indexu S&P 500 tvorí 5 veľkých firiem (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft). Týchto hráčov považujú investori za bezpečnejšiu „stávku“. Najmä v období pandémie, ktorá menším subjektom uštedrila poriadnu ranu.

Spoločnosť Business Financing zostavila rebríček najpopulárnejších značiek sveta na základe ich vyhľadávania v Google. Aké sú výsledky?

Najsilnejší Google, ale aj Pampers

Najobľúbenejšie spotrebiteľské značky sveta sú v drvivej väčšine online spoločnosti, najmä z USA. Najsilnejšie štyri subjekty sú americké webové služby: Google, Netflix, Amazon a eBay. Piatou najobľúbenejšou je švédska nábytkárska spoločnosť IKEA. Rovnako ako prvé štyri spoločnosti, aj táto značka sa stala synonymom pre jej produkt/službu.

Keďže Business Financing zostavovala rebríček najobľúbenejších značiek na základe ich vyhľadávania v Googli, odhalila aj zopár kuriozít. Napríklad, Pampers je podľa tejto analýzy najobľúbenejšou značkou v Južnom Gruzínsku a na Južných Sandwichovych ostrovoch. Audi zas kraľuje vo Vatikáne. Ide o značky, od ktorých by ste možno nečakali, že budú dominovať záujmom danej kultúry.

Móde kraľuje Nike

V módnom segmente dominuje Nike, ktorá patrí medzi lídrov v danej oblasti od založenia v roku 1947. Najpopulárnejšou módnou značkou je až v 49 krajinách sveta. Aj švédsky maloobchodný predajca H&M má dlhú históriu siahajúcu do roku 1947. Pred pandémiou mal maloobchodný predajca rýchlej módy na celom svete zhruba 5 000 obchodov. Pre nepriaznivú situáciu však H&M plánuje v tomto roku zatvoriť 250 kamenných obchodov a viac sa sústrediť na online predaj. Treťou najobľúbenejšou módnou značkou je Zara, nasledujú Adidas a ASOS.

Lídri iných segmentov

V oblasti videohier je jednotkou Epic Games, tvorca Fortnite a Grand Theft Auto, ktorý so značným náskokom dominuje globálnym rebríčkom. Spoločnosť založená v štáte Maryland sa radí na popredné miesto až v 141 krajinách sveta. Najvyhľadávanejšou značkou smartfónov je Apple, nasleduje Huawei a Xiaomi. Rýchlemu občerstveniu kraľuje McDonald´s, ktorý zatieňuje o čosi menej obľúbené KFC. Obe spoločnosti však patria medzi lídrov v danom sektore. Domácim spotrebičom dominuje nemecký výrobca Bosch, druhé miesto patrí značke Dyson a veľkú trojku uzatvára Samsung.

Mnohé z uvedených nadnárodných značiek získavajú aj napriek pandémii čoraz väčší podiel na trhu. V najbližších rokoch či desaťročiach bude preto zaujímavé sledovať ich dopady nielen na spotrebiteľov, ale aj na investorov. Mnohí sa totiž na raste svetových značiek podieľajú prostredníctvom akciových fondov. Stávajú sa tak spolumajiteľmi týchto firiem a bohatnú, keď sa spoločnostiam darí.

Chcem vedieť viac